1390/8/29 يكشنبه وزير آموزش و پرورش در نشست اعضاي شوراي راهبردي نظام ارزشيابي آموزشي كشور: كيفيت‌بخشي آموزشي و پرورشي هدف غايي بررسي نظام ارزشيابي آموزشي كشور است وزير آموزش و پرورش هدف غايي از بررسي نظام ارزشيابي آموزشي كشور را كيفيت‌بخشي آموزشي و پرورشي دانست.

به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط‌عمومي وزارت آموزش و پرورش، دكتر حميدرضا حاجي‌بابايي صبح امروز در نشست اعضاي شوراي راهبردي نظام ارزشيابي آموزشي كشور كه در سالن جلسات ساختمان مركزي وزارت آموزش و پرورش برگزار شد شخصيت‌دهي به عوامل ارزيابي شونده و ايجاد انگيزه در آنها را موجب كيفيت‌بخشي آموزشي و پرورشي دانست و گفت: فلسفه راه‌اندازي مركز سنجش آموزش و پرورش؛ نگاه فرابخشي، روزآمد، مستقل، علمي و عدالت‌خواهانه به بحث امتحانات و ارزشيابي بوده است.

وي با تاكيد بر محوريت شاخص‌ها و قوانين در حوزه ارزشيابي نظام آموزش و پرورش كشور خاطرنشان كرد: با جهت‌دهي به امتحانات و دقت در نحوه برگزاري آنها مي‌توان دانش‌آموزان را به سمت و سوي درست فكر كردن هدايت كرد.

دكتر حاجي‌بابايي، قانوني را مناسب و مطلوب دانست كه ارزيابي در درون آن باشد و اظهار كرد: نظام ارزشيابي آموزشي كشور بايد با دعوت از صاحب‌نظران و اهل فكر در محيطي سالم با هدف اعتمادبخشي و آرامش در نظام آموزشي و پرورشي مورد سنجش قرار گيرد.

وي تغيير رفتار صورت گرفته در حوزه ارزشيابي آموزشي و پرورشي را مهم تلقي كرد و افزود: در هر دو حوزه آموزشي و پرورشي، شاخص‌هاي عملكردي بايد به دنبال بررسي تغييرات ايجاد شده باشند.

وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: شاخص‌هاي عملكردي در حوزه پرورشي بايد موضوعاتي نظير تعداد دانش‌آموزان نمازخوان، تعداد دانش‌آموزاني كه به خوبي تلاوت قرآن مي‌كنند و يا ميزان معلمان و دانش‌آموزان شركت كننده در نماز جماعت و... را مورد بررسي قرار دهد.

وي، با تاكيد بر خروجي و برون‌‌داد كار يادآور شد: نبايد مديران را به سمتي ببريم كه تنها به پركردن فرم‌ها يا اجراي بخشنامه‌ها بپردازند بلكه بايد تلاش خود را بر خروجي و برون‌داد فعاليت‌ها متمركز كنيم.

دكتر حاجي‌بابايي، ابزار، امكانات، آموزش معلمان، روش‌هاي تدريس و... را در كيفيت‌بخشي آموزشي و پرورشي موثر خواند و گفت: در بحث تهيه شاخص‌هاي كاركنان بايد دو مولفه آموزشي و اداري و در بحث شاخص‌هاي دانش‌آموزان بايد دو گروه ويژه و عادي مطمح نظر قرار گيرد.

شايان ذكر است در ابتداي اين نشست، رئيس مركز سنجش آموزش و پرورش مباحثي پيرامون ارزشيابي آموزشي، و الزامات فلسفي و قانوني انجام ارزشيابي در آموزش وپرورش ارائه داد.

گفتني است اين جلسه با حضور سحرخيز، معاون آموزش متوسطه، يازرلو، معاون پرورشي و تربيت‌بدني، عرفي، رئيس مركز سنجش آموزش و پرورش و تني چند از مسوولان اين وزارتخانه برگزار شد.