سیری در سخن بزرگان
خبرگزاری پانا: دوره ابتدایی کشور سنگاپور که در بحث فناوری و تکنولوژی حرفهای بسیاری برای گفتن دارد، 6 ساله است و دانش آموزان این کشور فقط 5 روز در هفته تحصیل می کنند.




به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، سند تحول راهبردی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران که نشان دهنده نقشه راه آموزش و پرورش است در 22 آذرماه سال جاری به صورت رسمی با حضور رییس قوه مجریه رونمایی شد تا حالت اجرایی شدن پیدا کند.
تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم‌اندازی باشد که در افق روشن 1404، ترسیم‌گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اوّل اقتصادی، علمی و فن‌آوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین المللی است.
در این بین به نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کشور سنگاپور که یکی از کشورهای موفق در امر تکنولوژی و پیشرفته علمی در جهان است پرداخته ایم و می توان گفت که نظام آموزشی سنگاپور در مواردی شبیه ایران است.
*22درصد بودجه سنگاپور صرف آموزش و پرورش می شود
جمعیت جوان دانش آموزان در کشور سنگاپور مشابه ایران است و نظام آموزشی، متمرکز است. از تمام مخارج دولت 22 درصد آن صرف آموزش و پرورش، تدارک آموزش کودکان در مدرسه و فراهم کردن آموزش به تناسب توانایی های بالقوه هر دانش آموزاست.
توسعه برنامه درسی، انتخاب کتاب های درسی، آموزش و استاندارد های ارزش یابی، در وزارت آموزش و پرورش متمرکز شده اند.
* دوره ابتدایی در سنگاپور 6 ساله است
هر دانش آموز سنگاپوری حداقل 10 سال آموزش عمومی می بیند که شامل 6 سال دوره ابتدایی و 4 سال متوسطه است. در پایه اول تا چهارم روی سواد پایه و مهارت های عددی تاکید می شود و تمام دانش آموزان براساس توانایی هایشان طبقه بندی می شوند.
در سنگاپور، سه نوع طبقه بندی وجود دارد. تمام دانش آموزان در پایان پایه ششم ابتدایی به وسیله یک آزمون ملی ارزش یابی می شوند و سپس بر اساس توانایی هایشان در یکی از دوره های نظری یا فنی ثبت نام می کنند.
*دوره پیش دانشگاهی در سنگاپور 2 ساله است
پس از پایان دبیرستان، دانش آموزان حتما باید یک دوره دو ساله را برای ورود به کالج کمبریج – سنگاپور بگذرانند. تمام دانش آموزان از پایه اول تا 10 ریاضی را مطالعه می کنند. هر سال  مدرسه ای شامل 4 ترم 10 هفته ای است. بین ترم های اول و دوم و بین ترم های سوم و چهارم مدارس یک هفته تعطیل است .
یک تعطیلات چهار هفته ای در پایان نیم سال و یک تعطیلات طولانی 6 هفته ای در پایان سال وجود دارد .
*دانش آموزان سنگاپوری 5 روز در هفته تحصیل می کنند
به گزارش پانا، در سنگاپور بیش تر مدارس دو نوبتی هستند. روزهای مدرسه ای از دوشنبه تا جمعه است و فعالیت فوق برنامه ، قبل یا بعد از ساعت مدرسه یا در روز شنبه برگزار می شود .
*آموزش ریاضی در پایه های پنجم و ششم ابتدایی سنگاپور بیشتر است
میزان وقتی که برای درس ریاضی در پایه های مختلف صرف می شود، متغیر است.به طور مثال برای پایه های 1 تا 4 ، 20 درصد، در پایه های 5 و 6 ، 20 تا 27 درصد در پایه های 7 تا 8 ، 13 تا 14 درصد و در پایه های 9 و 10 ، بین 13 تا 25 درصد از زمان برنامه درسی صرف ریاضی می شود.
*با گذراندن دوره 2 ساله آموزشی و اخذ دیپلم می توان معلم ابتدایی شد
متوسط تعداد دانش آموزان در کلاس های دوره ابتدایی 37 نفر، در کلاس های دبیرستانی 35 نفر و در سطح کالج ، کمتر از 22 نفر است. آموزش حرفه ای معلمان در سنگاپور، به وسیله شورای ملی آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است که شامل دوره های زیر است:
دوره چهارساله لیسانس برای تدریس در دوره ابتدایی و راهنمایی، گذراندن یک دوره یک ساله پس از فارغ التحصیل شدن در یک رشته دانشگاهی که با گذراندن این دوره ، دانشجویان می توانند معلم ابتدایی یا راهنمایی شوند، گذراندن دیپلم آموزشی که مدت آن دو سال بوده و می توان با گذراندن این دوره ، معلم ابتدایی شد و دوره های ضمن خدمت که برای تمرین عملی تدریس، از سوی شورای ملی پیشنهاد شده است.
اگر چه جمعیت دانش آموزی سنگاپور همانند ایران جوان است، اما متوسط سن معلمان ابتدایی و متوسطه آن ، 41 سال است .
*برنامه درسی سنگاپور تاکید بر درس ریاضیات دارد
برنامه درسی جدید در سنگاپور، تاکید بیشتری بر مفاهیم ریاضی و توانایی به کار بردن آن ها برای حل مساله ریاضی دارند و به روش های تدریس موثر تاکید شده است. این روش ها عبارتند از: توسعه مفاهیم ریاضی از طریق انجام فعالیت های معنی دار، استفاده از تفکر ریاضی، ارتباط های ریاضی وار و حل مساله ریاضی و استفاده از تکنولوژی کامپیوتر در تدریس و یادگیری ریاضیات.
*نقش محوری معلم در سنگاپور برای آموزش دانش آموزان
*مواد آموزشی، فیلم و کامپیوتر شیوه های فعال برای یادگیری دانش آموزان
وزارت آموزش و پرورش سنگاپور، فهرستی از کتاب های درسی و مواد کمک آموزشی مناسب را تهیه و در اختیار همه قرارمی دهد .
دانش آموزان به خواندن کتاب های درسی تشویق می شوند اما از کتاب ها چیزی نمی آموزند و بیش تر، از تدریس معلم شان برای مرور درس و انجام تکالیف شان استفاده می کنند.
از آن جایی که دانش آموزان در یادگیری ریاضیات دوست دارند که از یک فرآیند ملموس وعینی به سوی تجرید حرکت کنند، معلمان تشویق می شوند که از این روند برای آموزش آنها استفاده کنند .
معلمان برای به کار بردن شیوه فعال در یادگیری دانش آموزان و با استفاده از مواد آموزشی ، فیلم های متنوع و کامپیوتر ترغیب می شوند.
ارزش یابی، بخشی از فرآیند یادگیری و تدریس است و هدف آن اندازه گیری میزان یادگیری مورد نظر است.ارزش یابی ، آمادگی دانش آموزان را برای یادگیری موضوعات جدید مورد بررسی قرار می دهد و به این ترتیب برای میزان اثر بخشی تدریس معلم، بازخورد مناسبی تهیه می کند.
به گزارش پانا، پس از بررسی در نظام های آموزشی دیگر کشورها به صورت واضح می شود دریافت که ریاضیات برای دانش آموزان نقشی کلیدی در برنامه درسی دارد و پیشرفت کشورها در تکنولوژی های مختلف حاصل توجه به مدارس و به ویژه در دوره ابتدایی است.
در کشورمان با به تصویب رسیدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی که منتخبی از اندیشمندان و متفکران ایران اسلامی در آن حضور دارند، به سمتی حرکت خواهیم کرد که تقویت پایه ابتدایی با 6 ساله شدن گامی برای پیشرفت بیشتر خواهد بود.

گزارش: میثم حاجی پور


منبع خبر :   خبرگزاري پانا / کد خبر 198044
منبع : وبسایت بهبود مدیریت آموزشگاهی
+ نوشته شده در  سه شنبه ششم دی 1390ساعت 22:32  توسط محمد | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
دقت و سیر در سخنان به ما نکاتی می آموزد که شاید هرگز آنها را تجربه نکنیم .

پیوندهای روزانه
جناح آنلاین
دانشگاه آزاد اسلامی جناح
پایگاه کنکور
شهرداری جناح
جامعه مجازی ایرانیان
سایت احمد جباری
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
آبان 1393
مهر 1393
شهریور 1393
مرداد 1393
تیر 1393
خرداد 1393
اردیبهشت 1393
شهریور 1392
فروردین 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
تیر 1391
خرداد 1391
اردیبهشت 1391
فروردین 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهریور 1390
مرداد 1390
تیر 1390
خرداد 1390
اردیبهشت 1390
فروردین 1390
اسفند 1389
بهمن 1389
دی 1389
آذر 1389
آرشيو
آرشیو موضوعی
اخبار
پاسخ به سوالات
سروده های ناصر چمن پیرا
مقالات علمی و آموزشی
گروههای آموزشی
آثار معلمان و . . .
کتاب های درسی و آموزشی
نمونه سوالات امتحانی
لباس فرم مدارس
نتایج کنکور و قبولی دانشگاه
پیوندها
سازمان سنجش
بلاگفا
جناح 83
دانشگاه آزاد اسلامی جناح
وبلاگ دبستانیها معلم کلاس پنجم( مصطفی راد)
دبستان توحید جناح
وبلاگ معلم جناحی ( شهرام شجاعی )
لینک باکس معلمان
مدرسه اینترنتی
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
وبلاگ هیچ در زبان انگلیسی
گوگل
یاهو
پیک آموزشی ( اخلاق نیک )
پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکان
جناح قلب تپنده هرمزگان ( زیباترین عکسهای جناح)
حکمت ایلود آموزش ابتدایی شهرستان بستک
اتحادیه انجمن آموزشی معلمان فیزیک ایران
جناح آنلاین
آموزنده ها
هرنگ زیبا
حسابداری و پرسش و پاسخ
باشگاه فرهنگی ورزشی گازال جناح
آثار سخنسرایان پارسی‌گو
مجله گل آقا
بشاگرد
روزنامه ندای هرمزگان
دریا نیوز
جناح عکس
خالو راشد
صبح ساحل
سلام کوخرد
اندیشگاه معلم کانون تفکر
جناح قلم (سایت دینی فرهنگی اجتماعی جناح)
معلم گرامی
کدبانوی جناحی( آشپزی )
کهنه اوز
زیبانیوز وبلاگ دانش و سرگرمی معلمان و دانش آموزان
بانک ملی ایران
تنور داغ ورزش هرمزگان
انجمن فرهنگی،تربیتی روستاهای کهنه وشهرک
برنامه های رایگان ویژه مدارس
پایگاه آموزش زبان
کارشناس آموزش ابتدایی ( عابری )
تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
شبکه کتابخوانان حرفه ای کشور
خانه معلم های سراسر کشور
تنب کوشک
مشاور مدرسه
جناح موبایل
تدریس**یادگیری**ارزش یابی
ورودی های 90 کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد جناح
پایگاه فرهنگی خبری باشگاه گازال جناح
گروه آموزش ابتدایی بستک
کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزشی بستک
مشاور مدرسه ( خانم فرهادداد)
دریچه ای رو به علوم دانشگاهی
پایگاه خبری دهتل
بام میناب
مرکز مشکلات ویژه یادگیری بستک
سردار نوروزی - کاریان کهن
گازال اف سی
آرامش روان
دبستان عبدالله فرامرزی کنارسیاه
مشاهده برج میلاد ( مجازی )
انجمن معلمان ایران
لیست دانشگاههای جهان
جناح نما
امور اداری و تشکیلات میانکوه ( حمید دهیری )
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM