X
تبلیغات
وبلاگ - تشریح آموزش و پرورش کشور سنگاپور/
خبرگزاری پانا: دوره ابتدایی کشور سنگاپور که در بحث فناوری و تکنولوژی حرفهای بسیاری برای گفتن دارد، 6 ساله است و دانش آموزان این کشور فقط 5 روز در هفته تحصیل می کنند.




به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، سند تحول راهبردی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران که نشان دهنده نقشه راه آموزش و پرورش است در 22 آذرماه سال جاری به صورت رسمی با حضور رییس قوه مجریه رونمایی شد تا حالت اجرایی شدن پیدا کند.
تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم‌اندازی باشد که در افق روشن 1404، ترسیم‌گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اوّل اقتصادی، علمی و فن‌آوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین المللی است.
در این بین به نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کشور سنگاپور که یکی از کشورهای موفق در امر تکنولوژی و پیشرفته علمی در جهان است پرداخته ایم و می توان گفت که نظام آموزشی سنگاپور در مواردی شبیه ایران است.
*22درصد بودجه سنگاپور صرف آموزش و پرورش می شود
جمعیت جوان دانش آموزان در کشور سنگاپور مشابه ایران است و نظام آموزشی، متمرکز است. از تمام مخارج دولت 22 درصد آن صرف آموزش و پرورش، تدارک آموزش کودکان در مدرسه و فراهم کردن آموزش به تناسب توانایی های بالقوه هر دانش آموزاست.
توسعه برنامه درسی، انتخاب کتاب های درسی، آموزش و استاندارد های ارزش یابی، در وزارت آموزش و پرورش متمرکز شده اند.
* دوره ابتدایی در سنگاپور 6 ساله است
هر دانش آموز سنگاپوری حداقل 10 سال آموزش عمومی می بیند که شامل 6 سال دوره ابتدایی و 4 سال متوسطه است. در پایه اول تا چهارم روی سواد پایه و مهارت های عددی تاکید می شود و تمام دانش آموزان براساس توانایی هایشان طبقه بندی می شوند.
در سنگاپور، سه نوع طبقه بندی وجود دارد. تمام دانش آموزان در پایان پایه ششم ابتدایی به وسیله یک آزمون ملی ارزش یابی می شوند و سپس بر اساس توانایی هایشان در یکی از دوره های نظری یا فنی ثبت نام می کنند.
*دوره پیش دانشگاهی در سنگاپور 2 ساله است
پس از پایان دبیرستان، دانش آموزان حتما باید یک دوره دو ساله را برای ورود به کالج کمبریج – سنگاپور بگذرانند. تمام دانش آموزان از پایه اول تا 10 ریاضی را مطالعه می کنند. هر سال  مدرسه ای شامل 4 ترم 10 هفته ای است. بین ترم های اول و دوم و بین ترم های سوم و چهارم مدارس یک هفته تعطیل است .
یک تعطیلات چهار هفته ای در پایان نیم سال و یک تعطیلات طولانی 6 هفته ای در پایان سال وجود دارد .
*دانش آموزان سنگاپوری 5 روز در هفته تحصیل می کنند
به گزارش پانا، در سنگاپور بیش تر مدارس دو نوبتی هستند. روزهای مدرسه ای از دوشنبه تا جمعه است و فعالیت فوق برنامه ، قبل یا بعد از ساعت مدرسه یا در روز شنبه برگزار می شود .
*آموزش ریاضی در پایه های پنجم و ششم ابتدایی سنگاپور بیشتر است
میزان وقتی که برای درس ریاضی در پایه های مختلف صرف می شود، متغیر است.به طور مثال برای پایه های 1 تا 4 ، 20 درصد، در پایه های 5 و 6 ، 20 تا 27 درصد در پایه های 7 تا 8 ، 13 تا 14 درصد و در پایه های 9 و 10 ، بین 13 تا 25 درصد از زمان برنامه درسی صرف ریاضی می شود.
*با گذراندن دوره 2 ساله آموزشی و اخذ دیپلم می توان معلم ابتدایی شد
متوسط تعداد دانش آموزان در کلاس های دوره ابتدایی 37 نفر، در کلاس های دبیرستانی 35 نفر و در سطح کالج ، کمتر از 22 نفر است. آموزش حرفه ای معلمان در سنگاپور، به وسیله شورای ملی آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است که شامل دوره های زیر است:
دوره چهارساله لیسانس برای تدریس در دوره ابتدایی و راهنمایی، گذراندن یک دوره یک ساله پس از فارغ التحصیل شدن در یک رشته دانشگاهی که با گذراندن این دوره ، دانشجویان می توانند معلم ابتدایی یا راهنمایی شوند، گذراندن دیپلم آموزشی که مدت آن دو سال بوده و می توان با گذراندن این دوره ، معلم ابتدایی شد و دوره های ضمن خدمت که برای تمرین عملی تدریس، از سوی شورای ملی پیشنهاد شده است.
اگر چه جمعیت دانش آموزی سنگاپور همانند ایران جوان است، اما متوسط سن معلمان ابتدایی و متوسطه آن ، 41 سال است .
*برنامه درسی سنگاپور تاکید بر درس ریاضیات دارد
برنامه درسی جدید در سنگاپور، تاکید بیشتری بر مفاهیم ریاضی و توانایی به کار بردن آن ها برای حل مساله ریاضی دارند و به روش های تدریس موثر تاکید شده است. این روش ها عبارتند از: توسعه مفاهیم ریاضی از طریق انجام فعالیت های معنی دار، استفاده از تفکر ریاضی، ارتباط های ریاضی وار و حل مساله ریاضی و استفاده از تکنولوژی کامپیوتر در تدریس و یادگیری ریاضیات.
*نقش محوری معلم در سنگاپور برای آموزش دانش آموزان
*مواد آموزشی، فیلم و کامپیوتر شیوه های فعال برای یادگیری دانش آموزان
وزارت آموزش و پرورش سنگاپور، فهرستی از کتاب های درسی و مواد کمک آموزشی مناسب را تهیه و در اختیار همه قرارمی دهد .
دانش آموزان به خواندن کتاب های درسی تشویق می شوند اما از کتاب ها چیزی نمی آموزند و بیش تر، از تدریس معلم شان برای مرور درس و انجام تکالیف شان استفاده می کنند.
از آن جایی که دانش آموزان در یادگیری ریاضیات دوست دارند که از یک فرآیند ملموس وعینی به سوی تجرید حرکت کنند، معلمان تشویق می شوند که از این روند برای آموزش آنها استفاده کنند .
معلمان برای به کار بردن شیوه فعال در یادگیری دانش آموزان و با استفاده از مواد آموزشی ، فیلم های متنوع و کامپیوتر ترغیب می شوند.
ارزش یابی، بخشی از فرآیند یادگیری و تدریس است و هدف آن اندازه گیری میزان یادگیری مورد نظر است.ارزش یابی ، آمادگی دانش آموزان را برای یادگیری موضوعات جدید مورد بررسی قرار می دهد و به این ترتیب برای میزان اثر بخشی تدریس معلم، بازخورد مناسبی تهیه می کند.
به گزارش پانا، پس از بررسی در نظام های آموزشی دیگر کشورها به صورت واضح می شود دریافت که ریاضیات برای دانش آموزان نقشی کلیدی در برنامه درسی دارد و پیشرفت کشورها در تکنولوژی های مختلف حاصل توجه به مدارس و به ویژه در دوره ابتدایی است.
در کشورمان با به تصویب رسیدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی که منتخبی از اندیشمندان و متفکران ایران اسلامی در آن حضور دارند، به سمتی حرکت خواهیم کرد که تقویت پایه ابتدایی با 6 ساله شدن گامی برای پیشرفت بیشتر خواهد بود.

گزارش: میثم حاجی پور


منبع خبر :   خبرگزاري پانا / کد خبر 198044
منبع : وبسایت بهبود مدیریت آموزشگاهی
نوشته شده توسط بی نام در سه شنبه ششم دی 1390 ساعت 22:32 | لینک ثابت |
Powered By Blogfa - Designing & Supporting Tools By WebGozar